Číslo distributora: 8107504
Distributor: Pavel Martínek
Kontakt:
+420 602 885 731
Adresa: Bryksova 947/21 198 00 Praha 9
IČ: 76207251
Košík

Historie vzniku flakónů na parfémy



------------------------------------------------------ POZOR -----------------------------------------------------------------------

Pokud chcete vyrobit parfémy na míru či dodat kvalitní vonné esence, kontaktujte mě!

------------------------------------------------------ POZOR -----------------------------------------------------------------------



Někdy ve čtvrtém tisíciletí před naším letopočtem přišli Egypťané na to, jak vyrobit sklo, a během staletí vyvinuli způsob výroby nádob tak, že jílové jádro na konci kovové tyčinky ponořili do roztaveného skla. Když se sklo ochladilo a ztvrdlo, jíl oškrábali.
Asi v roce 1500 před n. 1. se používaly dovedně vyrobené skleněné nádobky na parfémy. Nádobky byly většinou tmavě modré, matové, nebo průsvitné a dekorované klikatými, modrými, žlutými nebo bílými čarami - podobné Laliqueovým flakonům současné doby.
Není pochyb, že taková sklenička na vůni byla velkým přepychem stejně jako její obsah. Parfémy se ale vyráběly a byly skladovány v nádržích po staletí. Nádrže byly původně vyrobeny z terakoty, což je cihlově hnědý, velmi porézní materiál na tak vzácnou tekutinu,jako byl parfém. Později se nádoby pro bohaté vyřezávaly z alabastru, onyxu a porfyru. Měly tu vzácnou vlastnost, že udržely masti chladné, čímž se prodlužovala doba žluknutí mastného obsahu.

Řekové a Římané

Stejně si pak počínali i staří Řekové i Římané, ale pokud šlo o formu flakonů, ta se změnila v rafinované, náročné tvary. Nalezly se řecké keramické nádobky ve tvaru ptáků a zvířecích nebo lidských hlav.
Asi padesát let př. n. 1. nastala v Sýrii velká změna, což bylo foukání skla, kdy sklo dostalo tvar ještě předtím, než stačilo vychladnout. To byl velký krok kupředu, navíc když metodu ještě propracovali tak, že sklo lili do forem, takže jeden a týž tvar výrobku se mohl několikrát opakovat. Římské flakonky na parfémy byly z průhledného skla s barevnými ornamenty a množství nejrozmanitějších tvarů svědčilo o vysoké úrovni řemeslné dovednosti.
Ale takové flakony byly velmi drahé. Většina obyvatel uchovávala své jednoduché masti v kameninových nádobkách, které často měly tvar mušle. Ve středověku se objevily kovové a emailové nádoby, což netrvalo déle než do osmnáctého století, kdy bylo možno získat flakony z nově objeveného významného materiálu. Bylo odhaleno tajemství Číňanů, jak vyrobit porcelán. Malé dekorativní porcelánové flakonky na toaletních stolcích módních domů se dovážely z Míšně v Německu, ze Sévres ve Francii, z Chelsea v Anglii a ze spousty ostatních výrobních center porcelánu.
Sklo však zůstalo materiálem číslo jedna na výrobu flakonů, což mělo zase své důvody, protože silné vonné tresti by mohly negativně působit na porcelán a naopak. A za druhé by bylo těžké zastavit výrobu porcelánu nesoucího absolutní pečeť kvality, která byla velmi důležitá pro velkovýrobce.

Období flakonů

Skoro do devatenáctého století se parfémy prodávaly v jednoduchých nádobách a doma se stáčely do malých parfémových lahviček. Zákazník si ale mohl vybrat jak vůni, tak lahvičku při jednom nákupu. To vedlo k tomu, že ve speciálních obchodech se začalo prodávat nepřeberné množství krásných flakonů nejrůznějších tvarů, nabízených k tomu, aby vkus každého jednotlivce byl uspokojen.
Ale když výrobci parfémů začali produkovat své zboží v rafinovaném pyramidovém stylu moderního voňavkářství, musely být vůně plněny u výrobce v továrně. Nejdůležitější bylo, aby upoutaly budoucího stálého zákazníka.
Dlužíme několika vlivným osobnostem historie průmyslové výroby parfémů, zvlášť Francoisu Cotymu, zmínku o tom, že flakony byly základem standardu v úplných začátcích tovární výroby parfémů. Byly navrhovány s absolutním vkusem a s mistrovským řemeslným uměním návrhářů. Řady sběratelů flakonů se rozrůstají a jejich zájem na nynějších aukcích určuje vysoké ceny za tyto předměty. Absolutně nezbytný faktor při prodeji parfému je vzhled flakonu. Velké parfumérské firmy zaměstnávají někdy své vlastní špičkové návrháře, specialisty na flakony anebo - a to častěji - osloví některého z nezávislých výtvarníků, jichž je v tomto odvětví překvapivě málo. Mistrem v tomto oboru je Pierre Dinand. Jeho návrhy realizují ve statisících skláři specialisté. Zde se můžete podívat, pokud vás zajímají lahvičky na parfémy.

Kam můžete pokračovat